Sovtime


Nu är de slut för idag.. om en stund i alla fall..
Till kvällsmat blev de pannkakor, gott men de e inte kul att göra de. Sonen blev glad för han älskar pannkaka.


Idag när jag satt o funderade över livet så kom jag och tänka på min farmor. Hon dog 86 och hon blev inte så super gamal, Men jag kommer ihåg att hon sa ofta "ja de e tur att man slipper vara med om hur jorden blir fördärvad" Jag kommer ihåg att jag tyckte att hon va "mossig" o  undrade varför hon sa så.
Nu idag tänkte jag undrar hur vår värld hade sett ut om vi inte varit så slaviga innan. Om vi tänkt efter innan de va försent.
jag menar med allt. Farmor sa ofta att hon inte kunde fatta vad vi skulle man all denna plast till, hon yog sin korg och gick och handlade i. Hon syltade och saftade. hon tog tillvara på de mesta och hon gjorde de med glädje. Hon hade desutom tiden. Fast att hon jobbade som kallskenka, Men hon tog familjen med sig, mina farbrödrar har berättat att man i tidig ålder fick hjälpa till.. man fick vara "springpåg" och jag tror inte de va någon som for illa av de.
När sedan farmor slutade jobba va hon hemma och fixade. jag lovar att jag minns hennes underbara söndagsmiddag som Nobelfesten. De va gott o hon la ner mycket tid på just dukning,
idag har vi inte den tiden,, vi nästan kastar maten på bodet, de e sällan man sitter ner alla med duk på bodet och tända ljus.
 oftast sov man med på den tiden, inte använder man sovtabletter i denna utsträckningen som de görs idag. Man jobbade sig trött,, på gott och ont,
ja när man tänker är de inte undra på att de ser ut som de gör i samhället,


Nu ska jag se om sonen ska sova eller vad han tänkt han har ju sällan samma tankar som jag ;-)

BYE FOR NOW




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0