nattlig rugguggla va de här

ja kl är 0028 och jag vet att jag borde sova men de går inte¨.. inte just nu snart kanske när jag bloggat va mig lite så går de kanske.
Livet blir sällan som man tänkt sig de har jag fått erfara massor
För de kan jag inte springa omkring o vara bitter,, Eller jo de e klart att jag e bitter men jag får inte bitterheten ta över Om ni fattar vad jag menade.
jag har haft ett tufft liv.. Men jag är inte ensam om de. De ger mig ingen tröst så dock en tro på att man kan leva med de .. de gör ju människor,,
sen är de ju så att saker är mer eller mindre tuffa. Vi tar saker olika och vi visar de olika hur vi tagir de..

som jag skrev om i en blogg innan så är julen tuff högtid för mig. De e mycket tråkigt som hänt vid juletid som dras upp
saknaden efter de som vandrat till änglalandet är grym alltid men grymmare vid storhelger.
I natt kom jag och tänka på julen när vi va små.. Hur spännande man tyckte att de skulle bli.
hur mysigt man tyckte att mammas julpynt va, den spec doften de spred sig i huset när hon stärkte dukar o gardiner tills hon stöp i säng..
Hela hemmet skulle gås igenom. jag har aldrig fattat mig på de men men..
de va tissel och tassel.. mamma o jack *stypappa* fixade o grejade med något varje dag.. lutfiskens doft va inte de mysigaste o inte heller dagarna då mamma stekte brunkål så de lutkade fis en vecka i hemmet..
köttbullar rullades o sillar skulle läggas in på de alla bästa vis enlig Allas veckotidning de året..
så va de i tre och en halv vecka innan julafton..
jag minns oxå de spec luciamornarna DÅ fick vi kolla på tv på morgonen o äta frukost i soffan. Någon som INTE förekom i vårt hem så till vardags.. men till lusse.. de va så mysigt o de är de godaste mackorna jag ätit.. Mamma hade tänk levenade ljus med och de va inte heller något man gjorde allt för offta när jag bodde hemma..

lillejulafton skulle granen in.. o kläs.. och julskinka fixas som om mamma hade riktig otur tog halva natten innan den lilla "röven" nådde rätt temp




på julafton skulle då all denna mat ätas som mamma o jack pysslat o vårdat så väl..
Men först KALLE ANKA
de går inte att missa..
till kalle va de glögg till den som drack de julmust til resten o pepparkakor..
o jag har undrat var mamma gjömde pepparkakorna så att de skulle räcka till jul.. jag vet att både jag och mina brödrar va där o nallade ganska flitit.. Men hon hade nog en bra gömma hon,,

under maten sen så va de livliga diskusioner om julskina va för salt eller torr eller kanske till ocn med helt perfect
sillinläggnings recept varades med lökkorv sillsallad revben köttbullar o ja allt vad som fanns på julbordet och de ända jag som barn tänke va att alla borde kunna äta lika snabbt som vi gör i matan så att han som skulle vara tomte kunde komma snart..
de va ju vad vi barn väntade på...

och de magiska knacken kom på dörren o "tomten" kom..
ut med klapparna.. vi ville ju se vad som va innan för pappret...

oooo
wippss

alla paket va öppnade...
4 veckors slit med mat julklappsjakt inslagning städ o duk va allt bara borta på minder en 6 timmar..


de fattade ju vi barn inte då klart
vi va glada för de nya vi fått o började redan innan kl 22 o tjata om hur vi skulle fira nyår..smällare va??


de som man senare år uppskatta mer än vad man gjorde som barn va att träffa släkten..
då gjorde jag de..
nu har de blivit lite konstigt jag träffar inte min släkt så mycket eller rättare sag jaghar inte träffat de på länge--
skulle så gärna vilja ha en bra kontakt med de

som mamma till fyra julsugna barn blir de motsägelsafullt..
jag älskar att se mina barns ögon tindra älskar när lilla Lucas nyfiket frågar hur många dagar de är till tomten kommer, han tror inte på tomten men han e cool ändå den mannen..eller hur..

vägen till julafton har ändras sedan jag va liten.. jag drar inte fram några kylar eller så för att städa bak de bara för att de står en man med skägg i min hall om tre veckor..
men jag vill ha kvar den spännanden känslan som jag fick när jag va liten..
jag vill att mina barn ska få de dom önskar sig så mina öron är på topp..

denna julen dock blir lite trist efter som inga barn är hemma på julafton så de blir lite julfirande pålillejul
oh sen en mysig julfrukost..

ja de e mycket som ändras med åren..


saknaden är stor tider som dessa..

O med en stor smärta skrever jag detta:
varje år tänker jag en extra tanke på de barn som lever i familjer där
de vuxna inte kan låta spriten vara på julen..
många säger "men en sup till sillen" ja den kan vara ok För en del.. För någon annan kan de
fördära hela helgen
de finns de som inte ska dricka inte ens när de är jul..
de blir fel knas o dagen efter har ångesten flyttat in hos denna o drickandet blir en kortvarig julvän
familjen skäms och baren glömmer inte...

så tänk på de..
låt julen vara barnes o barn dricker inte sprit














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0